Alkotómunka / lakótelep: véletlen csendéletek


Véletlen csendéletek, élet az előcsarnokban
A Karl-Marx Allée-n készített fotósorozat és könyvtári kutatás után másik, szubjektívebb szemszögből is szerettem volna vizsgálni ezt a különleges negyedet: ezért két hónapra kibéreltem egy szobát az egyik 50-es években épült bérpalotában, hogy a mindennapokat is rögzíteni tudjam. Itt készítettem egy új fotósorozatot a hallban: minden alkalommal, amikor valaki meg akart szabadulni feleslegessé váló tárgyaitól, kitette az elegáns márványcsarnokba, ahol aztán mindenki szabadon válogathatott és általában nagyon gyorsan eltűntek a tárgyak. Ez a tevékenység, mint mesélték az idősebbek, régi, NDKs szokás maradványa, akkor még az élelem megosztása sem volt ritka.
 fotósorozat: a lakók által kirakott csendéletek egy berlini szalagház előterében

Az új munkában egyrészt ez az öntudatlan komponálás érdekelt, amivel a lakók esztétikusan elrendezgették a köznek szánt ajándékaikat (mert a notórius rendetlenek után mindig érkezett valaki, aki miközben átnézte a dolgokat, szépen elrendezgette őket, mint a kiállítási tárgyakat), amit összevetek a németalföldi csendéletek pontosan kiszámított beállításaival, másrészt, ami érdekel, az a nagyvárosban, egy óriási lakótömbben létrejövő közösségi élmény, a megosztás gesztusa.
Németalföldi csendéletek kapcsán mindig érdekelt, hogy ott minden beállított, kiszámított, mintha megállt volna az idő. A véletlenszerű csendéletek az előcsarnokban óráról változtak (majd eltűntek), és ha hordoznak is valamilyen jelentést, kifejezik is, hogy például kik laknak a házban, milyen típusú ruhákat hordanak, milyen könyveket olvasnak, miről gondolják azt, hogy eléggé értékes annyira, hogy még használtan is fontos lehet valaki másnak; akkor is éppen az ellentéte, mindenfajta komponáltság nélkül „készültek” ezek a tárgyegyüttesek.
Egyáltalán, elgondolkozva, az a kérdés merül fel, hogy mit nevezünk csendéletnek: nemcsak abban az értelemben, hogy technikailag a csendéletet mindig gondosan felépítették, hogy azok a bizonyos „halott” tárgyak oda kerüljenek, ahol a helyük van a festményen. Amit a természet vagy itt a véletlen létrehoz (vagyis inkább több ember, végül is közös akarata, hiszen többen „dolgoztak” a kompozíciókon) az kifejez valamit, segíteni akarást, közösségi élményt – és ilyen értelemben a róla készülő fotók művek, amelyek ezt rögzítik.

Ezen gondolkozva kerestem a vizuális megoldást, hogy hogyan hozhatnám össze – mintegy egy képbe vagy egymás mellé helyezve a kétféle megközelítést, ikonográfiát. Ahogy fotókat is párban mutatom be (bár itt egy egyszerű optikai játékkal ugyanazt a látványt több nézetből), egymás mellett vagy egymás után vetítek képeket.
Egy diavetítést akarok készíteni a különböző képekből, amelyben a kitett tárgyakat megpróbálom értelmezni a németalföldi festmények ikonográfiája szerint. A könyvek (és a regénycímek, témák), ruhák, üvegek és a közösség, a segítés gesztusa mind egyértelműen átfordítható középkori ikonográfiára, van megfelelője naturálisan ábrázolt tárgyként és rajzolt szimbólumként egyaránt. Ezeknek a régi és mai elemeknek az összekeverése kiad valamilyen folytonosságot múlt és jelen között. És valamilyen biztonságérzetet is: egy szürkének, ridegnek mondott panelépületben is működik valamilyen régenvolt közösségi élmény és tetten érhető emberi gesztusok szimbolikája.

Ebben a sorozatban láthatóak az előcsarnokban készített véletlenszerű csendéletek, németalföldi csendéletekkel váltakozva, ahol minden pontosan a helyén van. A beiktatott grafikák, szimbólumok, az adakozás, közösséggé kovácsolódás folyamatát boncolgatják: miért adakozunk? Miért jó érzés? Miért jó megosztani tárgyainkat másokkal? Mennyire vagyunk ebben empatikusak és felelősségteljesek (csak olyan tárgyakat kínálunk fel, amelyek még jó állapotban vannak, és nem azokat, amelyektől meg akarunk szabadulni, bár már ki kellene dobni)?
A néző a vetítést nézve, ahol festményrészletek, grafikák és a fotósorozatom váltakozó képei olyan párhuzamokat, ellentétpárokat lát, amelyek reményeim szerint rögtön egyértelműsítik a csendélet – véletlenszerű tárgyegyüttest kérdését, a benne megbújó folyamatosságot. Egymás mellett vetítve, egymás után látva a képeket ez elindíthat a nézőben egy asszociációs fonalat, amely akár a középkori ikonográfia beható ismerete nélkül is működik.


A véletlenszerű csendéletek-munkát Budapesten folytattam. Márciusban Szemző Zsófia képzőművész és Csatlós Judit kulturális antropológus Co-op néven egy egyhónapos periódusra elvállalta a programszervezést egy VII. kerületi egykori bolthelyiségben (a helyről: https://www.facebook.com/coopszovetkezet?fref=ts). Itt egyestés kiállításokat, művészeti projekteket, előadásokat lehetett tartani vagy éppen dolgozni egy készülő művön.
Co-op, fotósorozat. Csendes délelőtt egy kiürített bolthelyiségben

Én munkára használtam fel a teret: rekonstruálva a fotósorozatot, berendezkedtem a bolthelységben, mint egyfajta adományboltban, amelyben le lehet adni és elvinni a nem szükséges tárgyakat. Itt már a klasszikus csendéletfestészetet követve én is építettem a képen látható helyzeteket, a véletlenszerűség legfeljebb a videóhoz használt darabok átgondolatlan, véletlenszerű ledobása hozott a végén.

Az adakozás, megosztás gesztusa, ami kötelező volt a szocializmusban, a közös tulajdon ami meghatározó volt tovább él ma is, csak kap egy más jelentést: a jótékonyság, a bevonás azt az illúziót adhatja, hogy egy közösségbe tartozik az adakozó és a megadakozott.
Valószínűleg azért olyan népszerű manapság mindenfajta odafigyelés, adakozás, az adományboltok használata, mert hidegnek, személytelennek mondott nagyvárosi közegünkben egészen csodálatos módon köt össze intimen embereket egy-egy pillanatra.
Adománybolt, fotósorozat

A Karl-Marx Allée hatalmas tömbházában, mint egy család osztottuk fel egymás között a közösnek szánt tárgyakat, ezek aztán vándoroltak egyik lakásból a másikba, ahol még /új funkciót kaptak. Ugyanaz a tárgy akár különböző lakásokban bukkanhatott fel: a különböző lakótelepi lakásokba bejutva ugyanolyan megoldásokat, tárgyakat hozva, mint egykor.